Νικόλαος Ξεξάκης: Η 25η Μαρτίου ελευθερίας σύμβολο

  • Νικολάου Γ. Ξεξάκη

    Ὁμότιμου Καθηγητῆ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν

    Ἐπίτιμου Μέλους τοῦ Φιλολογικοῦ Συλλόγου ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ

    Προέδρου τῆς Ἑστίας Θεολόγων Χάλκης καὶ Φίλων αὐτῆς

Μεταξὺ τῶν πολλαπλῶν σημαντικῶν μηνυμάτων, τὰ ὁποῖα ἐκπέμπει ἡ 25η Μαρτίου 1821, κεντρικὴ θέση κατέχει τὸπολυτιμότατο, ἱερὸ καὶ πάντοτε ἐπίκαιρο ἀγαθὸ τῆς ἐλευθερίας. Ἡ 25η Μαρτίου εἶναι ἡμέρα διπλῆς γιορτῆς, θρησκευτικῆς καὶ ἐθνικῆς, ἡ ὁποία προκαλεῖ στὸν Ὀρθόδοξο Ἕλληνα ἔντονα αἰσθήματα συγκίνησης, χαρᾶς, ὑπερηφάνειας, ψυχικῆς ἀνάτασης, προβληματισμοῦ καὶ καθήκοντος.

Ἡ Ἐκκλησία μας γιορτάζει τὸν εὐαγγελισμὸ τῆς Θεοτόκου, ὁ ὁποῖος δίνει τὸ ἄγγελμα τῆς ἐλευθερίας, τῆς ἀπολύτρωσης καὶ τῆς σωτηρίας ὁλόκληρου τοῦ ἀνθρώπινου γένους, ὅπως ψάλλει: «Σήμερον τῆς σωτηρίαςἡμῶντὸκεφάλαιον…». Ὁ Θεὸς Λόγος, τὸ δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδας, σαρκώνεται, γίνεται ἄνθρωπος, ἐκ Πνεύματος ἁγίου καὶ Μαρίας τῆς Παρθένου -ὅπως αὐτὸ μαρτυρεῖται καὶ στὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως- γιὰ νὰ ἀπελευθερώσει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ νὰ τὸν ὁδηγήσει στὸ ἀρχαῖο κάλλος τῆς παραδείσιας κατάστασης, στὴν κοινωνία μὲ τὸν Θεό.

Ἀλλὰ ἡ Ὀρθόδοξη Ἑλλάδα, παράλληλα πρὸς τὴ θρησκευτική, γιορτάζει καὶ τὴν ἐθνική της ἐλευθερία. Ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς ἐπιβολῆς τοῦ στυγεροῦ καὶ ἀποτρόπαιου ὀθωμανικοῦ ζυγοῦ (1453),βασικὸ μέλημα καὶ ὅραματῶν ὑπόδουλων Ἑλλήνων ὑπῆρξε ἡ ἐπανάκτηση τοῦ πολυτιμότατου ἀγαθοῦ τῆς ἐλευθερίας. Τὸν διακαῆ καὶ ἐναγώνιο αὐτὸ πόθο τοῦ Ἕλληνα ἐκφράζει εὔγλωττα καὶ τὸ γνωστὸ ποίημα «Ὁ βράχος καὶ τὸ κῦμα» τοῦ μεγάλου μας ποιητῆ Ἀριστοτέλη Βαλαωρίτη. Ὁ βράχος ἦταν πελώριος, ἡ Ὀθωμανικὴ Αὐτοκρατορία τεράστια σὲ καταπίεση. Παράλληλα, ἡ δίψα τοῦ Ἕλληνα γιὰ ἐλευθερία ὑπῆρξε, ἀναμφίβολα, ἀκατανίκητη, ἀδάμαστη, ἄσβεστη. Ἔτσι, ὅταν ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἐξερράγη, συντονισμένα πλέον, ἡ ἐπανάσταση τῆς ἐθνεγερσίας, τὴν 25η Μαρτίου 1821, κατὰ τὴν ὁποία ὁ φλογερὸς Παλαιῶν Πατρῶν Γερμανὸς ὕψωσε τὸ ἱστορικὸ Λάβαρο στὴν Ἱερὰ Μονὴ τῆς Ἁγίας Λαύρας. Κλῆρος καὶ λαὸς ἀντιστάθηκαν καὶ πολέμησαν μὲ ἡρωισμὸ καὶ αὐτοθυσία, γιὰ νὰ διατηρήσουν της ἑλληνορθόδοξη ταυτότητά τους, γιὰ τοῦ Χριστοῦ τὴν πίστη τὴν ἁγία καὶ γιὰ τῆς Πατρίδος τὴν ἐλευθερία.

Γιὰ τὴν πραγματοποίηση, λοιπόν, τοῦ ἱεροῦ αὐτοῦ ἀπελευθερωτικοῦ ἀγῶνα, δύο ἦταν οἱ φωτεινοὶ σηματοδότες, ἄρρηκτα μεταξύ τους συνδεδεμένοι, ἡ ἀγάπη πρὸς τὴν πατρίδα καὶ ἡ πίστη στὸν Θεό. Αὐτὸ ἀποτυπώνεται καὶ στὴ διακήρυξη τῆς Α’ Ἐθνικῆς Συνέλευσης στὴν Ἐπίδαυρο, τὴν15ηἸανουαρίου 1822, ὅπου χαρακτηριστικὰ ἐπισημαίνεται: «Ὁ κατὰ τῶν Τούρκων πόλεμος ἡμῶν …εἶναι πόλεμος ἐθνικός, πόλεμος ἱερός… Ὁ ὕψιστος Θεὸς μᾶς ἐβοήθησε… εἰς τὸ τοιοῦτον μέγα τῷ ὄντι ἐγχείρημα».

Ἐπίσης, οἱ συγκροτήσαντες τὴ Γ’ Ἐθνικὴ Συνέλευση(16/4/1826) «διακηρύττουν ὅλοι, μιᾷ φωνῇ καὶ μιᾷ γνώμῃ, ἐξ ὀνόματος ὅλου τοῦ λαοῦ τῆς Ἑλλάδος, ὅτι ἡ σταθερὰ ἀπόφασίς του εἶναι… νὰ ζήσῃ καὶ νὰ ἀποθάνῃ ἀκλόνητος εἰς τὰ ἱερὰ δόγματα τῆς χριστιανικῆς αὐτοῦ πίστεως, εἰς ὑπεράσπισιν τῆς ὁποίας χύνονται ρεῖθρα αἱμάτων καὶ δακρύων, εἰς ὅλον τὸ πρόσωπον τῆς ἑλληνικῆς γῆς, καὶ νὰ ἀγωνισθῇ μέχρι τελευταίας του ἀναπνοῆς εἰς ἀπόκτησιν τῆς Πατρίδος του…».

Βέβαια, πολλὲς καὶδιάφορες ὑπῆρξαν οἱ πτυχὲς καὶ οἱ φάσεις τοῦ ἑλληνικοῦ ἀπελευθερωτικοῦ ἀγῶνα: δόξας, θριάμβου καὶ ψυχικῆς ἑνότητος ἀφενός, ζοφερῶν καὶ  λυπηρῶν καταστάσεων διχόνοιας ἀφετέρου. Πτυχὲς θετικές,ποὺἀποτελοῦνπαράδειγμαπρὸςμίμηση﮲πτυχὲςἀρνητικές,ποὺσυνιστοῦν παράδειγμα πρὸς ἀποφυγή. Ἡ ἱστορία τοῦ Ἔθνους εἶναι μεγάλος δάσκαλος καὶ ὅταν ἀγνοεῖται, ἀκολουθοῦν, ἀναμφίβολα, ἀρνητικὰ ἀποτελέσματα καὶ συμφορές.

Τὸ δῶρο τῆς ἐλευθερίας, τὸ ὁποῖο μᾶς κληροδότησαν οἱ πρόγονοί μας μὲ τόσες θυσίες, στηριζόμενοι σὲ ἀρχὲς καὶ ἀξίες, ἐμπνεόμενοι ἀπὸ τὴν ἑλληνορθόδοξη παράδοση, ἔχουμε χρέος νὰ διαφυλάξουμεμὲ  εὐγνωμοσύνη, καὶ καθῆκον νὰ χρησιμοποιήσουμε μὲ πιστότητα. Ἡ ἐλευθερία δὲν εἶναι ἀναρχία καὶ ἀσυδοσία, ὅπως, δυστυχῶς, συχνὰ παραποιεῖται καὶ παρερμηνεύεται τὸ ὀρθὸνόημά της. Ὁ ἀπόστολος Πέτρος λέγει σχετικά, ὅτι δὲν ἐπιτρέπεται νὰ ἔχουμε τὴν ἐλευθερία σὰν πρόσχημα γιὰ νὰ ἐπιτελοῦμε ἔργακακίας, «μὴ ὡς ἐπικάλυμμα ἔχοντες τῆς κακίας τὴν ἐλευθερίαν»(Α’Πέτρ.2,16). Ἀλλὰκαὶὁμεγάλος ἐθνεγέρτης Ρήγας Φεραῖος τονίζει ὅτι «Κ’ ἡ ἀναρχία ὁμοιάζει τὴν σκλαβιά…». Ἐλευθερία δὲν σημαίνει ὅτι πράττω ὁτιδήποτε ἐπιθυμῶ. Ἡ ἐλευθερία κινεῖται μέσα σὲ ὅρια, δὲν εἶναι αὐθαιρεσία.

Στοὺς σημερινοὺς ἄστατους, κρίσιμους καὶ δυσχείμερους καιρούς, τοὺς ὁποίους διερχόμαστε, ὡς συνέπεια τῆς πνευματικῆς κρίσης, ὀφείλουμε νὰ ἀφυπνισθοῦμε, νὰ προστατεύσουμε τὸ ἀγαθὸ τῆς ἐλευθερίας, τὴν ὑπόσταση τοῦ Ἔθνους, τὴν ἑλληνορθόδοξη ὀντότητά του. Νὰ διαφυλάξουμε τὸ θεῖο αὐτὸ δῶρο τῆς ἐλευθερίας γιὰ νὰ καταστεῖ ἡ κοινωνία, μὲ τὴν ὀρθὴ χρήση του καὶ τὴν πρέπουσα παιδεία, περισσότερο ἀνθρώπινη, μακριὰ ἀπὸ τὴ διαφθορά, τὴν διαπλοκή, τὴν ἐκμετάλλευση, τὴ βία, τὴν καταπίεση﮲ τὸ ἀνθρώπινο πρόσωπο νὰ γίνει σεβαστὸ καὶ ἀντάξιο τῆς ἀποστολῆς του καὶ τὸ νόημα τῆς ζωῆς του νὰ ἀποβεῖ ἐλπιδοφόρο καὶ δημιουργικό.

Τιμὴκαὶεὐγνωμοσύνηστοὺςἡρωικοὺςἀγωνιστὲςτῆςἑλληνικῆςἐθνεγερσίας!

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε εάν το επιθυμείτε. ΑΠΟΔΟΧΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Πολιτική Απορρήτου & Cookies