Δεύτερη ημέρα εργασιών ΛΕ’ Πανορθοδόξου Συνδιασκέψεως για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας
Συνεχίσθηκαν χθες, Τετάρτη 5 Νοεμβρίου, οι εργασίες της «ΛΕ’ Πανορθοδόξου Συνδιασκέψεως Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας. Στο πλαίσιο της πρωϊνής συνεδρίας πραγματοποιήθηκαν τέσσερις εισηγήσεις.
Ο πρώτος εισηγητής της ημέρας ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος με θέμα: «Οι Πατέρες της Εκκλησίας έναντι της ειδωλολατρίας». Ο Σεβασμιώτατος στην εισήγησή του ανέπτυξε διεξοδικά πώς οι Άγιοι όλων των εποχών, Προφήτες, Απόστολοι και Πατέρες της Εκκλησίας, αντιτάχθηκαν στο φαινόμενο της ειδωλολατρίας. Επεσήμανε ότι η λατρεία ειδώλων, ψευδών νοητών όντων και η θεοποίηση της κτίσης είναι καρπός του σκοτισμού του ανθρώπινου νου, ο οποίος, απομακρυνόμενος από το φως της γνώσης του αληθινού Θεού οδηγείται στην πλάνη και την αυτοειδωλοποίηση. Επιπρόσθετα επεσήμανε ότι υπάρχει και μια σύγχρονη μορφή νεοειδωλολατρίας, ο φετιχισμός, από τον οποίο οι Ορθόδοξοι χριστιανοί πρέπει να προφυλάσσονται εντός της Εκκλησίας διά των Μυστηρίων, της άσκησης, της καθάρσης, του φωτισμού και της θέωσης».
Ο δεύτερος εισηγητής της ημέρας ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Χίου, Ψαρών και Οινουσσών κ. Μάρκος με θέμα εισήγησης: «Η πρόσληψη της ελληνικής παιδείας στο Βυζάντιο». Στην εισήγησή του κατέδειξε κάνοντας χρήση πλήθους ιστορικών μαρτυριών, πώς το Βυζάντιο προσέλαβε, διαφύλαξε και μετέδωσε περαιτέρω την παιδεία της κλασικής αρχαιότητος, χωρίς να υιοθετήσει τις θρησκευτικές της δοξασίες. Στο γεγονός αυτό καθοριστική υπήρξε η συμβολή Πατέρων της Εκκλησίας, Εκκλησιαστικών συγγραφέων, πλήθους κληρικών και μοναχών και ενός μεγάλου αριθμού λαϊκών βυζαντινών λογίων. Οι νεοπαγανιστικοί ισχυρισμοί που παρουσιάζουν το Βυζάντιο ως δήθεν πολέμιο της αρχαίας κλασικής παιδείας είναι ιστορικά ατεκμηρίωτες και αποτελούν έκφραση ιδεολογικού φανατισμού.
Ο τρίτος εισηγητής, ο Σεβ. Μητροπολίτης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος, ανέλυσε το θέμα: «Το Συνοδικό της Ορθοδοξίας: Λειτουργική χρήση και τα αναθέματα κατά των “ελλήνων”». Στην εισήγησή του παρουσίασε την ιστορική εξέλιξη και τη σπουδαιότητα του Συνοδικού της Ορθοδοξίας στην Ορθόδοξη λατρεία. Στο δεύτερο μέρος κατέδειξε ότι οι αναφορές περί «ελλήνων» που περιλαμβάνονται σε αυτό δεν έχουν εθνικό ή πολιτιστικό περιεχόμενο όπως αρέσκονται να τον παρουσιάζουν οι νεοπαγανιστικές κινήσεις, αλλά σαφώς θρησκευτικό, δηλώνοντας τους οπαδούς της αρχαίας θρησκείας. Οι ισχυρισμοί των νεοπαγανιστών περί του Συνοδικού της Ορθοδοξίας, ως δήθεν ιστορικής μαρτυρίας κατά του ελληνικού πολιτισμού, τυγχάνουν όχι μόνον ανιστόρητοι αλλά αποτελούν έκφραση προπαγάνδας κατά της Εκκλησίας.
Ο τέταρτος εισηγητής, ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος με θέμα: «Ο Ιουλιανός ο Παραβάτης στη συνείδηση της Εκκλησίας, βάσει των έργων των Αγίων Πατέρων Γρηγορίου του Θεολόγου και Κυρίλλου Αλεξανδρείας». Ο Σεβασμιώτατος με συστηματική ανάλυση των ειδικών έργων των Αγίων Πατέρων Γρηγορίου του Θεολόγου και Κυρίλλου Αλεξανδρείας που αφορούν στο πρόσωπο του Ιουλιανού του Παραβάτη, ανέδειξε τις βασικές θέσεις, τους τρόπους και τα χαρακτηριστικά της πολεμικής του κατά του Χριστιανισμού. Τόνισε ότι και οι δύο Πατέρες, εκφράζοντας το εκκλησιαστικό φρόνημα, αντιμετώπισαν σε θεολογικό και φιλοσοφικό επίπεδο το σύνολο των επιχειρημάτων του Ιουλιανού και ανέδειξαν ότι ουσιαστικές θρησκευτικές επιλογές του σχετίζονταν με την υιοθεσία εκδοχών του θρησκευτικού συγκρητισμού των ρωμαϊκών χρόνων.
Κατά τη διάρκεια της απογευματινής συνεδρίας πραγματοποιήθηκαν δύο εισηγήσεις. Η πρώτη από τον Αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερο π. Κυριακό Τσουρό, Γραμματέα της Συνοδικής Επιτροπής επί των αιρέσεων, με θέμα: «Το πρόσωπο του Χριστού στον Ελληνικό Νεοπαγανισμό». Ο Αιδεσιμολογιώτατος επεσήμανε ότι: «Στα ελληνικά “νεοπαγανιστικά” κινήματα συναντάμε ποικιλία τοποθετήσεων έναντι του προσώπου του Ιησού Χριστού: Ο Ιησούς Χριστός παρουσιάζεται ως ιστορικό πρόσωπο, ως μυθική και συμβολική οντότητα, ως Εσσαίος, σοφιστής και ως Έλληνας πού ονομαζόταν Ιάσων Πανδίρας. Για άλλους ήταν ένας από τους “θεούς” του “αρχαιοελληνικοῦ πανθέου”, και τον ταυτίζουν με τον Ορφέα, τον Διόνυσο, τον Δία, τον Όσιρι, τον Προμηθέα και τον Απολλώνιο Τυανέα. Ισχυρίζονται επίσης ότι ταξίδεψε στις Ινδίες, στην Αίγυπτο, στην Ελλάδα, ακόμη και στην Αγγλία. Ο π. Κυριακός ολοκλήρωσε την εισήγησή του υπογραμμίζοντας ότι ο Ιησούς Χριστός των ελληνικών νεοπαγανιστικών ομάδων και ρευμάτων δεν είναι και δεν έχει ουδεμία σχέση με τον Ιησού Χριστό των Ευαγγελίων.
Η δεύτερη απογευματινή εισήγηση ήταν από τον θεολόγο κ. Λάμπρο Σκόντζο, με θέμα: «Αρχαιοελληνική κριτική της αρχαίας θρησκείας και η αποσιώπησή της από τους Νεοπαγανιστές». Ο εισηγητής αναφέρθηκε συστηματικά στην αποσιώπηση από τις νεοπαγανιστικές κινήσεις της κριτικής που η αρχαία ελληνική θρησκεία κατά την ιστορική της εξέλιξη υπέστη ήδη από τους αρχαίους σοφούς λόγω νοσηρών φαινομένων αλλά και τη μετάλλαξη που είχε υποστεί στους ελληνιστικούς χρόνους. Επεσήμανε επίσης ότι η προσπάθεια σήμερα των νεοπαγανιστών να αναβιώσουν την αρχαιοελληνική θρησκεία, αναδεικνύει μια κραυγαλέα αντίφαση, καθώς επιχειρώντας να επαναφέρουν την «πατρώα» θρησκεία στη λαϊκή της μορφή, έρχονται σε αντίθεση με τους σοφούς της ελληνικής αρχαιότητας, τους οποίους επιλεκτικά επικαλούνται.
Η απογευματινή συνεδρία ολοκληρώθηκε με τις παρεμβάσεις των εντεταλμένων των Ιερών Μητροπόλεων για θέματα συναφούς ποιμαντικής μέριμνας στις κατά τόπους Ιερές Μητροπόλεις.
Οι εργασίες της Συνδιάσκεψης συνεχίζονται και ολοκληρώνονται σήμερα.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.
